torstai 17. huhtikuuta 2014

Työtä ja pääsiäistä

On taas aika päivitellä kuulumisia tänne.. Tuntuu että työ ja arjen hulina vie nykyään kaiken ajan eikä ehdi tänne päivitellä juttuja. Koitan nyt ainakin hetken vielä pitää tätä blogia hengissä :) Jeps.. Pääsiäinen on lähtenyt käyntiin. Se on täällä Norjassa tosi iso juhla. Vertaisin melkein jouluun, mutta ei kuulemma ihan joulun ohi kuitenkaan mene. Kysyin työkaverilta että miksi se on niin iso juttu täällä ja juhlitaanko sitä uskonnon takia, mutta kuulemma se isoin juhlan aihe on viiden päivän vapaat töistä ;) Täällä kaikki lähtee tunturiin mökkeilemään pääsiäiseksi. Sen on kyllä huomannut että koko kaupungista on trafiikki hävinnyt. Joidenkin on kuitenkin pakko siellä töissäkin olla. Nakki napsahti meille molemmille. Onneksi pari päivää vapaata on suotu myös meille! Täällä pääsiäisen (ja joulun) perinneruokaa on pinnekjöt. Se on kuivattua lampaanlihaa, jota pitää ensin liottaa vedessä 12h ja sitten höyryttää n. 3h. Ajattelin testailla viikonloppuna mitä siitä tulee. Mutta sitä ennen viel muutama työvuoro odottaa tekijäänsä. Me oltiin niin onnekkaita että saatiinkin tytöille hoitopaikat jo nyt ja minäkin pääsin alottamaan täysaikaisesti työt. Hassua että arki muuttui yhtäkkiä kerta heitolla. Tähän saakka kaikki on sujunut tosi hyvin. Olin varma että oon unohtanu vuoden kotona olon aikana kaikki työjutut, mutta kummasti ne on sieltä taas mieleen palautuneet :) Oon nyt tehny töitä kolmessa eri paikassa ja sain pitkän sijaisuuden kunnan vikartjenestesta. Niillä on n. 20 eri paikkaa johon meitä lähetetään paikkailemaan pidempiä sairaslomia tms. Siihen kuuluu vanhainkoteja, kotisairaanhoito, tk:n lääkäripäivystys, jne. Kiva nähdä erilaisia paikkoja, vaikka omalla tavallaan rankkaa aina tutustua uuteen paikkaan. Onneksi yhdessä paikassa ollaan kuitenkin aina pidempi aika kerralla.
Kevät tekee tuloaan.. Täällä on aika loskainen pääsiäiskeli.. +5C ja lumet yrittää kovaa vauhtia sulaa. Ihanaa kun alkaa pyörätiet pikkuhiljaa paljastua lumen alta. Nyt haaveilenkin uudesta pyörästä kunhan palkkapäivä koittaa! Ja jos vielä sais tytöille sellasen kärryn sinne taakse niin olis kyllä huppu homma. Tää on siitä kiva paikka että työpaikat ja kaupat on pyöräilymatkan päässä. Autoa ei oo pakko käyttää jos ei kovasti laiskota.

Rentouttavaa pääsiäistä kaikille!!! Loppuun vielä muutama kuva.


Tässä nää lampaanlihat likoomassa.. Mitä mahtaa tulla..

Tyttöjen maalaamia munia. Ulkona on vielä näin valoisaa vaikka kello on jo 21.00. Velkommen  midnattsolen <3 Kuukauden verran pitää vielä odotella ja sitten on aurinkoa 24h :)

keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Viikko parhaan anopin kanssa :)

Moikka!

Meillä on hieman erilainen viikko takana. Jocken äiti on ollut meillä viikon kylässä ja ollaan vietetty laatuaikaa yhdessä! Tänään Zenitan kone starttasi kohti Suomea ja meillä alkaa taas paluu arkeen.

Viikon aikana ollaan käyty ajelemassa ympäri Altaa, kotoiltu ja nautittu myös hyvästä ruuasta. Ostettiin markkinoilta lämminsavustettua hylkeenlihaa ja turskan kieliä. Hylkeenliha oli ihan sairaaaan hyvää. Nams! :) Sitä pitää kyllä ehdottomasti ostaa lisää toistekin! Eikä maksanut muistaakseni kuin 250kr/kg (n. 30e/kg). Verrattuna esim poronlihan hintaan niin oli kyllä halpaa. Ja ehkä jopa parempaa! Ja kuulemma paljon omega 3sta :)

Tässä sitä hylkeenlihaa ja paneroituja turskan kieliä a'la Jocke :)

Käytiin Talvikin kylässä ajelemassa ja kalassa. Kalaa ei tullut mutta maisemat oli kyllä näkemisen arvoiset. Nähtiin muutamia pyöriäisiäkin hyppimässä merenpinnassa. Tässä muutamia kuvia matkalta.






Saatiin lahjaksi Zenitalta Altaturer- opas, siinä on esitelty kaikki Altan tunturit vaikeusasteineen. Kesää odotellessa!! =)



Nyt lähden valmistautumaan iltavuoroon! Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!!

lauantai 8. maaliskuuta 2014

Borealis Vinterfestival ja Finnmarkslöpet

Heippa!

Altassa alkoi tällä viikolla Borealis Vinterfestival. Ohjelmaa ja toimintaa on koko seuraava viikko täynnä. Torstaina vietettiin avajais-iltaa. Meidän oli tarkoitus vaan pikaisesti pistäytyä kurkkaamassa ohjelmatarjonta. Loppujen lopuksi siinä kävikin niin että päädyttiin istumaan iltaa täällä tutustumamme perheen luona ja oltiinkin kotona vasta puoli yhdeltä yöllä :D Viikon kohokohtana on tänään Altasta startannut Finnmarkslöpet koiravaljakko-kilpailu. Ajettavat matkat ovat joko 500km (8 koiralla) tai 1000km (14 koiralla). 1000km ajavat käyvät Kirkkoniemessä saakka kääntymässä ja tulevat takaisin Altaan ensi viikon lopulla. Kovia tyyppejä :) Tänään käytiin kannustamassa valjakot matkaan.






Tällä viikolla ollaan elelty muuten ihan normi arkea. Tytöt kävivät ekaa kertaa norjalaisessa neuvolassa. Aikalailla samat kuviot siellä, lukuunottamatta muutamia pieniä eroja. Täällä on rotavirus-rokote vasta tulossa rokotusohjelmaan. Suomessa ollaan edelläkävijöitä! Ja täällä ei suositella vastasyntyneestä d-vitamiini-tippoja vaan kalanmaksaöljyä, josta ne d-vitamiinitkin kaiken muun ohella tulee. Pitäisi varmaan ostaa purkkillinen kokeeksi tuota ihme öljyä, jonka nimeen kaikki vannovat. Tällä viikolla oon lisäksi käynyt sopimassa itselleni lisää keikkatyötä tk:n yhteydessä olevaan sykehjemmiin. Töitä olisi tarjolla paljon, mutta hoitopaikat tytöille puuttuu edelleen. Ensi viikolla puhaltaa uudet tuulet ja saamme kauan odotetun vieraan kun tyttöjen Zenita-fammu tulee meille kylään :) 

perjantai 21. helmikuuta 2014

Jeg er sykepleier..

Moikka!!

Taas pikapäivitykset blogiin kun tytöt nukkuu! Mä olen aloittanut työt :) Teen 1-2 vuoroa viikossa, kun meillä ei oo vielä tarhapaikkoja. Työelämän aloittaminen tuntuu enemmän kuin hyvältä! Ihanaa vaihtelua arkeen. Teen sairaanhoitajan sijaisuuksia tässä ihan kävelymatkan päässä olevassa dementiakodissa. Siellä on hyvä totutella kieleen. Ties vaikka uskaltaisin vielä jossain vaiheessa siirtyä johonkin enemmän omaa koulutusta vastaavaan työhön. Leikkuriin on kuitenkin turha haaveilla, sillä Norjassa pitää opiskella vielä anest. hoitajan erikoistumisopinnot, jotka kestävät 2 vuotta. Sikäli mikäli oltais täällä kauemmin, hakisin kyllä ehdottomasti opiskelemaan. Näillä näkymin meillä on tarkoitus olla täällä 2 vuotta ja ottaa sitten uusi aikalisä. Tuntuu että reilun vuoden kotona olon jälkeen riittäisi paukkuja vaikka mihin. Oon niin täynnä työintoa! Saa nähdä kauanko tää fiilis kestää. ;)  Oon monesti pohtinut miten hyvän valinnan joskus tein kun päätin lähteä hoitoalalle. Vaikka muistan päiviä kun on kironnut ettei valinnut jotakin toista ammattia, niin sairaanhoitajan ammatti on oikeesti tosi hyvä ammatti. Se antaa niin paljon liikkumavaraa. Luulen että ilman sairaanhoitajan ammattia mun elämä olis aika erilaista. En varmasti nyt asuisi Norjassa ja olis nänyt kaikkia upeita paikkoja täällä. En olis käynyt vaihdossa Afrikassa. En olis todennäköisesti tavannut miestäni. Lisäksi tää ammatti on avartanut niin paljon maailmankuvaa ja opettanut että elämä tosiaan on tässä ja nyt! Menipä syvälliseksi :) Mutta olkaa sairaanhoitajat ylpeitä ammatistanne!! 

Nyt sieltä alkaa Suomen matsi. Minä, joka hyvin harvoin seuraan jääkiekkoa telkkarista ajattelin nyt pistää oman kisastudion olkkariin pystyyn =) Tsemppiä Suomi!

Loppuun vielä kuva meidän aamulenkiltä. Ihana kun aurinko on alkanut näyttäytyä! Päivän pituus täällä taitaa olla jo yli 8h. Kyllä huomaa miten paljon enemmän on energiaa kaamosaikaan verrattuna!

Yllä oleva video norjan sairaanhoitajaliiton kampanjasta. Ei näköjään toimi puhelimesta, mut jos kiinnostaa niin löytyy youtubesta: http://m.youtube.com/watch?v=USzTDpZV2JU



torstai 6. helmikuuta 2014

Lyhyt katsaus meidän viikkoon

Moikka!

Mulla ei oo kovin paljoa nyt aikaa kirjoittaa, mutta teen pikakatsauksen meidän viikkoon.

Käytiin luistelemassa, jonka jälkeen maistui kuuma kaakao :) Tais mennä vähän haalareillekin, mut ei haittaa..

Käytiin puistoilemassa ulkona..

ja sisällä.


Minä oon päässy hiihtämään <3 Ja mikä parasta niin sukset voi laittaa jalkaan jo koti-ovella.
Me asutaan noiden kahden punasen pallon välissä.

Ja maisematkin oli aika kivat. (Vaikka kuva onkin huonolaatuinen)


Tällä viikolla ollaan ulkoiltu paljon. Kelitkin ovat lauhtuneet. Nyt n. -5C, taidettiin käydä jopa plussan puolellakin jossain vaiheessa. Mä oon aloittanut norjankielen kurssin, joka on suunnattu hoitoalalla työskenteleville. Täällä kaikkien hoitoalalla (en tiedä muista aloista) olevien on suoritettava B1-taso norjankielessä ennenkuin voi ottaa vastaan pidempää sijaisuutta/virkaa. Seuraava koe on vasta kesäkuussa, joten nyt on aikaa käydä kurssilla. Se on kaksi kertaa viikossa, 2,5h/kerta. Tapasin siellä muutaman mukavan suomalaisenkin :) 

Aika samanlaista tämä elämä täällä on kuin Suomessakin. Tosin muutaman asian oon huomannu joka on toisin. Yksi niistä on liikennekäyttäytyminen. Täällä autot pysähtyvät jo monen metrin päähän kun huomaavat, että jalankulkija on tulossa suojatielle. En oo kertaakaan vielä nähny tilannetta että autoilija ei olis päästänyt jalankulkijaa ensin. On ollut itselläkin peiliin katsominen kun on autolla liikenteessä. Täällä norjalaiset ovat oikeesti tottuneet siihen että suojatielle voi tosta noin vain mennä. Ja niinhän sen pitäisi ollakin. Varokaahan Norjalaiset kun tuutte Suomeen. En tosin tiedä onko tää vaan pohjoisen ilmiö. Eipä kuitenkaan mollata Suomea. Yks asia mikä täällä on huonommin on maitorahka. Tai se että täällä ei myydä kunnollista rahkaa. Täältä saa rahkantapaista valmistetta; Kesam mager. Ja se maksaa 17 NOK / 300g eli n. 2e. Kun taas Suomessa maitorahkapurkki (250g) maksaa n. 0,85e. Ja sitä meillä kuluu paaaljon. Sellaisia ajatuksia täältä tänään :)


sunnuntai 26. tammikuuta 2014

Arkea ja kielen kanssa painiskelua..

Täällä arki alkaa pikkuhljaa normalisoitua ja paikat käydä tutuiksi. Tällä viikolla Jocke on ollut koko viikon (ja viikonlopun) töissä. Me ollaan tyttöjen kanssa pyöritelty arkea täällä kotona ja ulkoiltu sen mitä paukkupakkasilta on pystynyt. Melkein koko viikon mittari on näyttänyt n. -22C ja siihen vielä pureva pohjoistuuli päälle niin tulee ikävä etelään ;) Tosin siellä on kuulemma myös ollut aikas kylmä. Mutta koskaan ei kuitenkaan niin kylmä ole ettei juoksulenkillä pystyis käydä, eh. Ei näkyny muita lenkkeilijöitä tällä kertaa :) 

Kielen kanssa oon koittanut ahkeroida sen minkä oon ehtinyt. Ostin joskus syksyllä ihan norjankielen kielioppikirjankin, mutta jostain kumman syystä se on tuolla laatikon pohjalla. Muutaman kerran taisin sitä päntätä, ennen kun alkoi maistua puulta. Paljon mielenkiintoisemmaksi (ja tehokkaammaksi) keinoksi totesin lukea Lars Keplerin Nukkumatti - kirjaa rinnakkain suomeksi ja norjaksi. Tosin viimiset kappaleet ahmin pelkästään suomeksi kun juoni vei mennessään :) (suosittelen!) Norjankielen sanavarastoa koitan koko ajan aktiivisesti kartuttaa tarkistamalla aina kun tulee vastaan sanoja joita en ymmärrä. Tällä viikolla treenipaikan lapsiparkista opittuja sanoja: smokk = tutti, skummelt = pelottava. Loppuviikosta kävin myös norjankielen taso-kokeessa paikallisessa aikuiskoulutuskeskuksessa ja sain pisteita 96/107. Ganske bra! Paljon on kyllä vielä puhumisessa petrattavaa. Hassua kun ymmärtää jo aika hyvin, mutta sitten kun jotain vaativampaa pitää sanoa niin tuntuu että tulee pelkkää mongerrusta :D Ehkä se siitä pikkuhiljaa puhekin alkaa parantua. Sen oon kyllä todennut, että pitää uskaltaa tehdä itsestään vähän hölmö ja ottaa riskejä ettei ehkä sanokaan jotain ihan oikein, tai sanoo jotain ihan muuta mitä oli tarkottanut sanoa (koettu on). Hauskaa tää on kunhan ei oo pipo liian kireellä kielen suhteen :) Töissä ei kuitenkaan kannata möhliä!

Tässä näitä mun iltapuhteita

tiistai 21. tammikuuta 2014

Täällä sitä nyt ollaan

Ajattelin silloin tällöin kirjoitella meidän Norjaan sopeutumisesta ja arjesta kuulumisia tänne. Tavoitteeksi vähintään yksi postaus kuukaudessa taitaa olla aika realistinen, kun kaksi ikiliikkujaa pitää huolen siitä että muuta tekemistä kyllä riittää. Koneelle pääsy on harvinaista herkkua nykyään ;) Nyt molemmat tuhisevat vaunuissa samaan aikaan (?!) niin saan laitettua tän blogin vihdoin alulle.

Muuttohommat alkaa olla aikalailla reilassa ja tavaratkin (muutamaa nurkissa lojuvaa laatikkoa lukuunottamatta) löytäneet pikkuhiljaa paikkansa. Ollaan nyt 2,5 viikkoa täällä asusteltu ja ihmetelty norjalaista maailmanmenoa. Ei se tosin niin kovin paljoa suomalaisesta elämästä näytä poikkeavan.

Kämppään ollaan tosi tyytyväisiä. Löydettiin ihana kolmio, läheltä keskustaa. Ja valaistu hiihtolatukin lähtee ihan ulko-ovelta. Testattu on ja hyväksi todettu :) Mukava treenipaikka löydettiin myös ihan läheltä, ja mikä parasta, siellä on lapsiparkki! Luksusta!

Jocke aloitti työt maanantaina ja minä olen vielä toistaiseksi kotona. Tarkoitus olisi alkaa pian tekemään keikkaa, kunhan lapset vielä kotiutuvat kunnolla ja itse pääsen sinuiksi kielen kanssa. Yllättävän hyvin on kyllä kielen kanssa sujunut. Eilen uskalsin jopa käydä yksin pankissa ja postissa hoitelemassa asioita. Kyllä ne tais mua ymmärtää ;)

Normaalia arkea täällä elellään, tosin aika upeiden maisemien ympäröimänä. Jäämeri on ihan vieressä ja tuntureita kohoaa joka puolelta! Oikein lupaavalta vaikuttaa!


Käytiin Aavan kanssa pulkkailemassa aamulla. Metsän ja tuntureiden välissä näkyy jäämerestä nousevaa höyryä. Ei oikein erotu kuvasta, mutta oli tosi upean näköistä.


Nyt mars ruuanlaittoon ennen kuin kaksi nälkäistä herää :) Heipsis!