Kielen kanssa oon koittanut ahkeroida sen minkä oon ehtinyt. Ostin joskus syksyllä ihan norjankielen kielioppikirjankin, mutta jostain kumman syystä se on tuolla laatikon pohjalla. Muutaman kerran taisin sitä päntätä, ennen kun alkoi maistua puulta. Paljon mielenkiintoisemmaksi (ja tehokkaammaksi) keinoksi totesin lukea Lars Keplerin Nukkumatti - kirjaa rinnakkain suomeksi ja norjaksi. Tosin viimiset kappaleet ahmin pelkästään suomeksi kun juoni vei mennessään :) (suosittelen!) Norjankielen sanavarastoa koitan koko ajan aktiivisesti kartuttaa tarkistamalla aina kun tulee vastaan sanoja joita en ymmärrä. Tällä viikolla treenipaikan lapsiparkista opittuja sanoja: smokk = tutti, skummelt = pelottava. Loppuviikosta kävin myös norjankielen taso-kokeessa paikallisessa aikuiskoulutuskeskuksessa ja sain pisteita 96/107. Ganske bra! Paljon on kyllä vielä puhumisessa petrattavaa. Hassua kun ymmärtää jo aika hyvin, mutta sitten kun jotain vaativampaa pitää sanoa niin tuntuu että tulee pelkkää mongerrusta :D Ehkä se siitä pikkuhiljaa puhekin alkaa parantua. Sen oon kyllä todennut, että pitää uskaltaa tehdä itsestään vähän hölmö ja ottaa riskejä ettei ehkä sanokaan jotain ihan oikein, tai sanoo jotain ihan muuta mitä oli tarkottanut sanoa (koettu on). Hauskaa tää on kunhan ei oo pipo liian kireellä kielen suhteen :) Töissä ei kuitenkaan kannata möhliä!
![]() |
| Tässä näitä mun iltapuhteita |
