keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Viikko parhaan anopin kanssa :)

Moikka!

Meillä on hieman erilainen viikko takana. Jocken äiti on ollut meillä viikon kylässä ja ollaan vietetty laatuaikaa yhdessä! Tänään Zenitan kone starttasi kohti Suomea ja meillä alkaa taas paluu arkeen.

Viikon aikana ollaan käyty ajelemassa ympäri Altaa, kotoiltu ja nautittu myös hyvästä ruuasta. Ostettiin markkinoilta lämminsavustettua hylkeenlihaa ja turskan kieliä. Hylkeenliha oli ihan sairaaaan hyvää. Nams! :) Sitä pitää kyllä ehdottomasti ostaa lisää toistekin! Eikä maksanut muistaakseni kuin 250kr/kg (n. 30e/kg). Verrattuna esim poronlihan hintaan niin oli kyllä halpaa. Ja ehkä jopa parempaa! Ja kuulemma paljon omega 3sta :)

Tässä sitä hylkeenlihaa ja paneroituja turskan kieliä a'la Jocke :)

Käytiin Talvikin kylässä ajelemassa ja kalassa. Kalaa ei tullut mutta maisemat oli kyllä näkemisen arvoiset. Nähtiin muutamia pyöriäisiäkin hyppimässä merenpinnassa. Tässä muutamia kuvia matkalta.






Saatiin lahjaksi Zenitalta Altaturer- opas, siinä on esitelty kaikki Altan tunturit vaikeusasteineen. Kesää odotellessa!! =)



Nyt lähden valmistautumaan iltavuoroon! Mukavaa loppuviikkoa kaikille!!!

lauantai 8. maaliskuuta 2014

Borealis Vinterfestival ja Finnmarkslöpet

Heippa!

Altassa alkoi tällä viikolla Borealis Vinterfestival. Ohjelmaa ja toimintaa on koko seuraava viikko täynnä. Torstaina vietettiin avajais-iltaa. Meidän oli tarkoitus vaan pikaisesti pistäytyä kurkkaamassa ohjelmatarjonta. Loppujen lopuksi siinä kävikin niin että päädyttiin istumaan iltaa täällä tutustumamme perheen luona ja oltiinkin kotona vasta puoli yhdeltä yöllä :D Viikon kohokohtana on tänään Altasta startannut Finnmarkslöpet koiravaljakko-kilpailu. Ajettavat matkat ovat joko 500km (8 koiralla) tai 1000km (14 koiralla). 1000km ajavat käyvät Kirkkoniemessä saakka kääntymässä ja tulevat takaisin Altaan ensi viikon lopulla. Kovia tyyppejä :) Tänään käytiin kannustamassa valjakot matkaan.






Tällä viikolla ollaan elelty muuten ihan normi arkea. Tytöt kävivät ekaa kertaa norjalaisessa neuvolassa. Aikalailla samat kuviot siellä, lukuunottamatta muutamia pieniä eroja. Täällä on rotavirus-rokote vasta tulossa rokotusohjelmaan. Suomessa ollaan edelläkävijöitä! Ja täällä ei suositella vastasyntyneestä d-vitamiini-tippoja vaan kalanmaksaöljyä, josta ne d-vitamiinitkin kaiken muun ohella tulee. Pitäisi varmaan ostaa purkkillinen kokeeksi tuota ihme öljyä, jonka nimeen kaikki vannovat. Tällä viikolla oon lisäksi käynyt sopimassa itselleni lisää keikkatyötä tk:n yhteydessä olevaan sykehjemmiin. Töitä olisi tarjolla paljon, mutta hoitopaikat tytöille puuttuu edelleen. Ensi viikolla puhaltaa uudet tuulet ja saamme kauan odotetun vieraan kun tyttöjen Zenita-fammu tulee meille kylään :)