perjantai 21. helmikuuta 2014

Jeg er sykepleier..

Moikka!!

Taas pikapäivitykset blogiin kun tytöt nukkuu! Mä olen aloittanut työt :) Teen 1-2 vuoroa viikossa, kun meillä ei oo vielä tarhapaikkoja. Työelämän aloittaminen tuntuu enemmän kuin hyvältä! Ihanaa vaihtelua arkeen. Teen sairaanhoitajan sijaisuuksia tässä ihan kävelymatkan päässä olevassa dementiakodissa. Siellä on hyvä totutella kieleen. Ties vaikka uskaltaisin vielä jossain vaiheessa siirtyä johonkin enemmän omaa koulutusta vastaavaan työhön. Leikkuriin on kuitenkin turha haaveilla, sillä Norjassa pitää opiskella vielä anest. hoitajan erikoistumisopinnot, jotka kestävät 2 vuotta. Sikäli mikäli oltais täällä kauemmin, hakisin kyllä ehdottomasti opiskelemaan. Näillä näkymin meillä on tarkoitus olla täällä 2 vuotta ja ottaa sitten uusi aikalisä. Tuntuu että reilun vuoden kotona olon jälkeen riittäisi paukkuja vaikka mihin. Oon niin täynnä työintoa! Saa nähdä kauanko tää fiilis kestää. ;)  Oon monesti pohtinut miten hyvän valinnan joskus tein kun päätin lähteä hoitoalalle. Vaikka muistan päiviä kun on kironnut ettei valinnut jotakin toista ammattia, niin sairaanhoitajan ammatti on oikeesti tosi hyvä ammatti. Se antaa niin paljon liikkumavaraa. Luulen että ilman sairaanhoitajan ammattia mun elämä olis aika erilaista. En varmasti nyt asuisi Norjassa ja olis nänyt kaikkia upeita paikkoja täällä. En olis käynyt vaihdossa Afrikassa. En olis todennäköisesti tavannut miestäni. Lisäksi tää ammatti on avartanut niin paljon maailmankuvaa ja opettanut että elämä tosiaan on tässä ja nyt! Menipä syvälliseksi :) Mutta olkaa sairaanhoitajat ylpeitä ammatistanne!! 

Nyt sieltä alkaa Suomen matsi. Minä, joka hyvin harvoin seuraan jääkiekkoa telkkarista ajattelin nyt pistää oman kisastudion olkkariin pystyyn =) Tsemppiä Suomi!

Loppuun vielä kuva meidän aamulenkiltä. Ihana kun aurinko on alkanut näyttäytyä! Päivän pituus täällä taitaa olla jo yli 8h. Kyllä huomaa miten paljon enemmän on energiaa kaamosaikaan verrattuna!

Yllä oleva video norjan sairaanhoitajaliiton kampanjasta. Ei näköjään toimi puhelimesta, mut jos kiinnostaa niin löytyy youtubesta: http://m.youtube.com/watch?v=USzTDpZV2JU



torstai 6. helmikuuta 2014

Lyhyt katsaus meidän viikkoon

Moikka!

Mulla ei oo kovin paljoa nyt aikaa kirjoittaa, mutta teen pikakatsauksen meidän viikkoon.

Käytiin luistelemassa, jonka jälkeen maistui kuuma kaakao :) Tais mennä vähän haalareillekin, mut ei haittaa..

Käytiin puistoilemassa ulkona..

ja sisällä.


Minä oon päässy hiihtämään <3 Ja mikä parasta niin sukset voi laittaa jalkaan jo koti-ovella.
Me asutaan noiden kahden punasen pallon välissä.

Ja maisematkin oli aika kivat. (Vaikka kuva onkin huonolaatuinen)


Tällä viikolla ollaan ulkoiltu paljon. Kelitkin ovat lauhtuneet. Nyt n. -5C, taidettiin käydä jopa plussan puolellakin jossain vaiheessa. Mä oon aloittanut norjankielen kurssin, joka on suunnattu hoitoalalla työskenteleville. Täällä kaikkien hoitoalalla (en tiedä muista aloista) olevien on suoritettava B1-taso norjankielessä ennenkuin voi ottaa vastaan pidempää sijaisuutta/virkaa. Seuraava koe on vasta kesäkuussa, joten nyt on aikaa käydä kurssilla. Se on kaksi kertaa viikossa, 2,5h/kerta. Tapasin siellä muutaman mukavan suomalaisenkin :) 

Aika samanlaista tämä elämä täällä on kuin Suomessakin. Tosin muutaman asian oon huomannu joka on toisin. Yksi niistä on liikennekäyttäytyminen. Täällä autot pysähtyvät jo monen metrin päähän kun huomaavat, että jalankulkija on tulossa suojatielle. En oo kertaakaan vielä nähny tilannetta että autoilija ei olis päästänyt jalankulkijaa ensin. On ollut itselläkin peiliin katsominen kun on autolla liikenteessä. Täällä norjalaiset ovat oikeesti tottuneet siihen että suojatielle voi tosta noin vain mennä. Ja niinhän sen pitäisi ollakin. Varokaahan Norjalaiset kun tuutte Suomeen. En tosin tiedä onko tää vaan pohjoisen ilmiö. Eipä kuitenkaan mollata Suomea. Yks asia mikä täällä on huonommin on maitorahka. Tai se että täällä ei myydä kunnollista rahkaa. Täältä saa rahkantapaista valmistetta; Kesam mager. Ja se maksaa 17 NOK / 300g eli n. 2e. Kun taas Suomessa maitorahkapurkki (250g) maksaa n. 0,85e. Ja sitä meillä kuluu paaaljon. Sellaisia ajatuksia täältä tänään :)